aktuelt

Nyheter og fagartikler innen økonomi og ledelse

Svindelforsøk Skatteetaten

Skattemeldingen: Pass deg for svindelforsøk!

I disse dager opplever mange å motta e-poster og tekstmeldinger som utgir seg å være fra Skatteetaten eller det lokale kemnerkontoret. Her er forholdsreglene du bør ta for å unngå å bli svindlet.

Skatteetaten vil aldri be deg om personlige opplysninger på e-post

Svindelforsøk er et stadig tilbakevendende problem i forbindelse med utsendingen av skattemeldingen. Slike henvendelser dreier seg ofte om lovnader om utbetaling av penger og lignende.

Skatteetaten har én klar beskjed i forbinelse med skattemeldingen: Skatteetaten vil aldri be noen om å klikke seg inn på lenker i e-post, og spør aldri om bank-, kredittopplysninger eller annen sensitiv informasjon i slike henvendelser. 

I 2018 ble det registrert hele elleve runder med masseutsendelser av e-post og tekstmeldinger da skattemeldingen skulle sendes ut. Den påståtte avsenderen var Skatteetaten, og svindlerne forsøkte å lure mottaker til å klikke seg inn på lenker, for så å avgi sensitiv informasjon som kan benyttes til svindel.

Skatteetaten anmelder grove svindelforsøk  

Skatteetaten uttaler at de anmelder grove svindelforsøk, hvor svindlerne påstår at Skatteetaten er avsender. Oppfordringen er likevel at du som mottaker selv må være observant på forsøk på svindel.  

Ber publikum om hjelp: Meld fra om du mistenker svindel

Skatteetaten ber publikum om å melde ifra til Skatteetaten når man har mistanke om at man har fått falske e-poster eller tekstmeldinger. Slik informasjon er til stor hjelp, og gjør at Skatteetaten kan varsle og advare andre når svindelforsøk er på gang.  

Her er Skatteetatens fem tips til hva man kan gjøre for å unngå å bli lurt 

Se nøye på e-posten du mottar

Vær kritisk til innholdet, og sjekk spesielt avsenderadressen. Adressen kan ofte være feilstavet, eller slutte på f.eks “.com” i stedet for “.no” fra kjente forbindelser som normalt har .no i e-postadressen.

Sammenlign e-postadressen med tidligere ekte e-poster fra Skatteetaten.

Se etter dårlig språk i e-posten og stavefeil

Svindlerne har blitt stadig flinkere på å etterligne et profesjonelt språk, så her må man være på vakt.

Vær spesielt på vakt dersom du blir bedt om å gi fra deg sensitiv informasjon

Dersom du blir bedt om å gi fra deg informasjon som kontonummer, kortnummer, passord, personnummer, kopi av pass, førerkort eller annet må du være ekstra påpasselig.

Ikke åpne vedlegg fra ukjente avsendere

Ikke åpne vedlegg i e-poster eller tekstmeldinger fra ukjente avsendere, og gå heller ikke inn på lenker i e-posten.

Sjekk med avsenderen dersom du er i tvil

Om du er i tvil om det er Skatteetaten eller ikke som er avsender, kan du dobbeltsjekke dette med den rette avsenderen. Du kan for eksempel gå inn på Skatteetatens nettsider, eller ringe direkte til Skatteetaten.

Les mer om temaet skatt: Skattemeldingen for 2018 – dette er nytt i år

Har du spørsmål rundt skattemeldingen for bedriften din? Eller kanskje årsoppgjøret? Ta kontakt med oss i Accountor, så hjelper vi deg med regnskapet.

Spørsmål?

Har du spørsmål eller ønsker å vite mer om Accountor? Ta kontakt med oss!