Aktuelt

Nyheter og fagartikler innen økonomi og ledelse

Vær på vakt for svindelforsøk i sommer

Pass deg for svindelforsøk i sommer – både i bedriften og som privatperson

Sommeren er en rolig periode for mange bedrifter. Ofte er det ferievikarer som tar seg av arbeidet, og man er generelt mindre påpasselig. Det vet svindlere å utnytte.

Både bedrifter og privatpersoner må være på vakt for svindelforsøk. Her er noen vanlige svindelmetoder du bør være obs på:

Katalogsvindel – rammer oftest bedrifter

Denne svindelmetoden går ut på å lure bedrifter og organisasjoner til å inngå verdiløse kontrakter eller selge tjenester som ingen har behov for. Svindleren tar ofte kontakt per telefon, og lurer deg til å tro at du har benyttet deres tjenester tidligere år med god respons, og forsøker å få din bedrift til å fortsette en slik avtale.

Det er fort gjort å gå i fella, og gå med på å fortsette en slik avtale som bedriften egentlig aldri har hatt. Senere ringer svindleren for å kontrollere informasjon om bedriften, som svindleren enkelt kan finne ved Google-søk eller på bedriftens hjemmeside. Det blir ofte sendt et skjema til bedriften hvor man bes om å korrigere opplysninger, hvor det er lagt inn én eller flere feilopplysninger, for å lure deg til å rette på feilene før signert skjema sendes i retur.

Annonsesvindel – rammer bedrifter

Denne typen svindel har en lignende fremgangsmåte som ved katalogsvindel, hvor bedriften kontaktes med forespørsel om videre annonsering. Selger sender et skjema som må signeres og returneres.

Domenesvindel – lure bedriftseiere til å kjøpe samme domene som de allerede har

Denne typen svindel går ut på å lure bedrifter til å kjøpe det samme domenet som de allerede eier og har, men med en annen ending enn det de allerede har, eksempelvis har bedriften et domene med .no, og domenesvindleren ønsker å selge deg samme domene men med .com eller .net.

Domeneselskapet utgir seg for å ha blitt kontaktet av en kunde som ønsker å kjøpe ditt domene med en alternativ ending, eksempelvis .com, og at siden vil kunne bli misbrukt til støtende innhold.

Svindleren vil ofte kjøpe domenet for så å videresende trafikk mot din virkelige nettside, noe som gjør det vanskelig å bestride avtalen senere, fordi det beviser at du har fått produktet de har lurt deg til å kjøpe.

Fiktive faktura og falske pengekrav – kan ramme både bedrifter og privatpersoner

Svindlerne vil ved bruk av denne metoden sende ut falske faktura til et stort antall firma og personer som de aldri har vært i kontakt med tidligere, og satser på at bedriften eller privatpersonene betaler ved en feil.

Den andre varianten av denne typen svindelforsøk er utsendelse av et tilbud om å kjøpe noe, forkledd som en faktura hvor giroen er ferdigutfylt. Her står det skjult med liten skrift at dette er et tilbud og betaling er frivillig, og da vil ikke denne typen svindel være et lovbrudd, selv om det i mange tilfeller strider mot lov om markedsføring. Man er altså i slike tilfeller ikke forpliktet til å betale noe som helst.

Les mer: Slik kutter du ned på det manuelle faktura-arbeidet

SMS-svindel – ofte rettet mot privatpersoner

En nyere type svindelforsøk som ofte rammer privatpersoner er at svindlere sender deg en tekstmelding der de utgir seg for å være din bank, og ber deg om å legge inn eller oppgi informasjon.

DNB er en av bankene som har gått ut og advart mot såkalt SMS-svindel. Svindlerne utgir seg for å være fra «DnB NOR», og skriver blant annet at «du må aktivere BankID for å fortsette å bruke den». Med i meldingen følger en lenke som ved første øyekast kan se ut for å være til DNBs nettsted.

Denne typen svindel gjelder også for kunder i andre banker, blant annet har lignende tekstmeldinger blitt sendt fra noen som utgir seg for å være fra Sandnes Sparebank.

Disse forholdsreglene bør tas om du mistenker at du utsettes for svindelforsøk

  • Les alt med liten skrift
  • Ikke gi sensitive opplysninger om deg selv eller bedriften, og vær forsiktig med å trykke på lenker i mail eller lignende. Slike lenker kan gå til nettsted med løsepengevirus
  • Ikke si ja til noe som helst per telefon. Be alltid om å få tilsendt et tilbud skriftlig, og sjekk opp firmaet/avsender nøye før du inngår en avtale!

Faresignal ved forsøk på svindel

Disse faresignalene før du se etter dersom du mistenker at det er snakk om svindelforsøk

  • Du mottar faktura eller inkassokrav for produkter du selv ikke har bestilt
  • Faktura for kredittkortet inneholder ukjente transaksjoner og beløp fra ukjente steder
  • Du mottar bekreftelse på kreditt eller kredittramme uten å ha etterspurt det
  • Du mottar varsel om adresseendring uten at du selv har bestilt det
  • Du mottar telefoner eller brev om kjøp du ikke har gjennomført
  • Du mottar bekreftelse på kredittsjekk uten selv å ha ønsket det
  • Kontroller nøye dersom du mottar faktura eller avtaleforslag per post eller lignende, som du vet du selv ikke har tatt initiativ til
  • Kontroller kontoutskrifter fra egne bankkontoer, og meld fra til banken dersom du finner mistenkelige transaksjoner eller lignende

Sørg for at regnskapet ditt er i trygge hender – Accountor passer på at alt går riktig for seg. Ta kontakt for å høre om hvilke tjenester vi kan tilby ditt firma

Kilder: Din Side, DNB, J.I. Thomassen

Spørsmål?

Har du spørsmål eller ønsker å vite mer om Accountor? Ta kontakt med oss!