Aktuelt

Nyheter og fagartikler innen økonomi og ledelse

oppstart av nyansatte

Har dere nyansatte i bedriften? Her er fem tips for å legge til rette for en god start

Visste du at kun tre av ti nyansatte i norske bedrifter får et skikkelig introduksjonsprogram?

Nå som sommeren er på hell er det mange arbeidsplasser som får nye medarbeidere på plass. Det er viktig å gi de nyansatte en god start i bedriften, men det er forbausende få arbeidsplasser som har klare rutiner for å gi en fin velkomst.

Det kan bli kostbart for både store og små bedrifter: Årsaken til at mange nyansatte slutter er nettopp en dårlig oppstart. Her er våre tips til hvordan dere i bedriften kan gi en mest mulig vellykket introduksjon for nyansatte:

5 tips for en vellykket introduksjon for nyansatte 

Utnevn en opplæringsansvarlig

Selv om nærmeste leder har hovedansvaret for introduksjonen, kan det i mange tilfeller være lurt å dele på opplæringen og introduksjonen for den nyansatte. Opplæringsansvarlig kan også fungere som en slags fadder for den nyansatte, og kan med fordel være en person som selv var nyansatt for ikke så lenge siden. Da blir det også enklere for den nyansatte å stille spørsmålene han/hun lurer på.  

Lag en plan for introduksjonen

For de fleste av oss tar det tid å komme inn i en ny arbeidskultur, alt kan ikke læres første dagen.

Legg opp en omtrentlig tidslinje for når den ansatte skal få gjøre seg kjent med de ulike områdene, slik at man husker å få med alt. Det kan være alt fra det å bli kjent med andre kollegaer, til de ulike arbeidsoppgavene og arbeidsmetodikken i bedriften.

Prat om forventninger med den nyansatte 

En slik prat bør inkludere hvordan arbeidsgiver forventer at den nyansatte skal representere bedriften utad, mål med opplæringen og forventninger knyttet til intern kommunikasjon i bedriften. Videre bør det også i en slik samtale informeres hvordan opplæringen skal foregå og hvordan den nyansatte kan gi tilbakemeldinger for å tilpasse opplæringen hos arbeidsgiver.  

Les mer: Oppstart av nye medarbeidere – dette må du huske på

Gi opplæring i alle systemer

Sørg for at den ansatte har de tilgangene han/hun skal ha ved oppstart.

Sett av tilstrekkelig tid til å gi en grundig gjennomgang av selskapets intranett, timeføring, fakturering og annet som er relevant for din bedrift.  

Gi tilbakemeldinger og følg opp den nyansatte

Opplæringsansvarlig bør sette seg ned med den nyansatte for å prate om hvordan det går, åpne for spørsmål og gi tilbakemeldinger til den nyansatte.

Den nye medarbeideren bør oppfordres til å om hva han/hun har lært. Kanskje kan den nye medarbeideren komme med friske øyne og et nytt perspektiv på hvordan prosesser gjøres i dag, og hvordan disse kan forbedres?  

Stjeler regnskapet tid fra andre viktige oppgaver? Les om hvordan Accountor kan hjelpe deg. Vi lager en løsning som er tilpasset din bedrift.

Kilder: Virke, Ledernytt

Spørsmål?

Har du spørsmål eller ønsker å vite mer om Accountor? Ta kontakt med oss!